måndag, februari 20, 2006

I kväll:

Efter två väldigt stora öl med söte Goesta och en hopplös sista period i nåt som skulle vara en OS-final skriver jag alltså mitt allra första blogginlägg på den nya datorn. Det går sådär. Ja, inte med bloggandet utan med datorn. Aldrig tidigare har jag behövt installera en mac själv. Tack snälla IT-avdelningen på Expressen som hjälper till med allting. I vanliga fall, alltså. Så ej när datorn är helt privat, inköpt med egna pengar och uppställd så vackert på det egna skrivbordet. Jag försöker förgäves föra över dokument från den gamla skrutt-pc:n enligt instruktioner i ett svårtytt dokument som mailades mig från mac-supporten. Av någon obegriplig anledning har det kommit med någon slags presentationsbild som följer med när jag mailar. Det ser förstås rasande professionellt ut med en liten frimärksbild på i det här fallet en icke vald boxer i hörnet av alla mail. På supporten visste de inte hur man fick bort den. Hundjäveln följde exempelvis förmodligen med i ett mail till Birgitta Ohlsson tidigare i eftermiddags. Jag vet inte riktigt vad hon nu tror om mig. Det känns lite som att omedvetet ha använt smiley-tecken i en jobbansökan. Inte för att jag har sökt jobb hos Birgitta, jag frågade henne bara om en grej till en artikel. Djurbilder må vara rara, de hör inte hemma i professionell kommunikation.

I hela mitt liv har jag sett till att hålla mig väl med it-supporten. När en it-supportperson hjälper dig extra, ge honom eller henne en flaska rött. Genom denna metod, samt ett inte oävet användade av förnedrande könstaktiker som att lägga huvudet på sned och se söt och lite korkad ut (nej, ni behöver inte säga att det ligger för mig, jag vet det så väl) har jag alltid klarat sånt här utan att egentligen behöva förstå något. Jo, jag vet att det är pinsamt. Jag vet att man förväntas kunna själv. Så jag kämpar vidare. Hunden ska bort. Och filerna ska in. Om någon som känner mig vill hjälpa till lovar jag emellertid rödvin och evig tacksamhet i utbyte.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, ett bra tips är att registrera sig på forumsidan på www.99mac.se, där brukar allt finnas. Kul att du börjat köra mac, jag bytte för två år sen, och har inte ångrat mig. Bara att slippa alla virus var lätt värt det.

Anonym sa...

Ok Iso, detta är enkelt - mycket enkelt. Har du en iPod? Klart du har. Tjacka in den i pc:n, ladda över rubbet i den och sedan gör du den omvända proceduren och in med det i macen. Krävs iofs en av de större iPodversionerna men det var så jag löste det till min PB.

Kram
Redaktörn

Anonym sa...

Gå till adressboken, välj redigera och ta bort bilden. F.ö så följer inte bilden med mailet, vad jag vet i alla fall...
Lycka till / Lotta

Anonym sa...

Lotta har helt rätt; bilden ligger i programmet Adressboken i din nya snygga Mac. Den följer inte med när du skickar mail.

Vi vänder på det: om du lägger in en bild i Adressboken för nån av dina kontakter, så kommer den bilden synas i Mail när du får post från vederbörande.

Är skräp-pecen fortfarande ansluten mot nätet? Maila dokumenten till dig själv, och hämta posten med snygg-macen!

För övrigt ska man inte behöva förstå datorer. Det är datorerna som ska förstå dig.

Mvh
/G

Anonym sa...

precis, bilden finns bara i din dator, bl a kan den markera om personen i fråga finns online i iChat o liknande. Det är en BRA feature. Mycket underhållande, dock, att Expressens it-avd. inte kände till detta.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Ingen skugga ska falla över expressens it-avdelning! Det är mac-supporten jag ringt, expressen hjälper inte till med frilansares hemdatorer, tyvärr. Och tack för alla råd! Jag får hjälpmail också, och folk som ger sina telefonnumer för att jag ska ringa och bli lotsad genom svårigheter. Mac-användare är ett fantastiskt hjälpsamt släkte.

Anonym sa...

Va, har du träffat Goesta?! Nu blir jag lite avis.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Absolut har jag träffat Goesta! Två gånger till och med. Han är förstås förtjusande även in person.

Eric Goesta Rosén sa...

Ni smickrar, ni smickrar. Jag vet inte om jag är förtjusande så mycket som förvirrad in person.

Men dito, som Swayze säger.

/Goesta