tisdag, april 18, 2006

Det blir kanske ingen beach 2006


Det här skulle jag inte ha gjort. Jag som faktiskt hade tänkt bli en liten aning mindre till sommaren ändå. I stället bakade jag mitt livs första Tarte Tatin. Det var hur enkelt som helst och blev lika gott som man i sina allra vildaste fantasier hade kunnat föreställa sig. Jag var postpåskslö och köpte smördeg fryst. Annars kan man förstås göra deg själv rätt enkelt i matberedare. Det blir sannolikt godare, men lite mer komplicerat. Man behöver en form som kan vara både på en platta och inne i ugnen. Själv använde jag en låg gjutjärnsgryta.

Till ca 6 personer

3 plattor smördeg ur ett paket av 5. Ta ut dem ur frysen ca 30 minuter innan du vill kavla dem.

4-5 äpplen. Använd en sort du gillar, själv vill jag helst ha lite syrligare varianter. Skala, kärna ur och halvera på längden.

200 g socker
100 g smör
Kanel efter smak.

Sätt på ugnen på 200 g. Kavla ihop de tre plattorna och kavla ut till en cirkel-ish platta som är lite större än den form du tänker använda.

Ha i sockret i formen/grytan på hög värme. Tänk på att socker blir vansinnigt hett när det smälter! vänd och vrid på formen så att det smälter jämnt. När det blivit så mörkt du vill (jag gillar den lite brända karamell-smaken. Förresten heter det nog inte karamell på svenska.) ha i smöret i småbitar. Det sprätter extremt varmt så håll formen långt ifrån dig och använd en gaffel för att ha i smörbitarna. Vispa ihop. Ha i äppelhalvorna med den skurna sidan uppåt i grytan. De ska ligga tätt. Strö över kanel. Sätt tillbaka på medelhög värme och puttra, helst under lock, i 5-10 minuter. Ta av från värmen och lägg på pajdegen som ett lock. Peta ner med en kniv på sidorna så att degen omsluter äpplena. Sätt in i ugnen och baka i 30 minuter. Ta ut och låt svalna i 1 timme. Sätt en form eller djupt fat ovanpå grytan/formen och vänd alltihop uppochner. Voilà. Servera med creme fraiche.

1 kommentar:

Urologen sa...

Men jesus, det låter ju helt delikat. Detta MÅSTE jag bara prova, jag är förövrigt mycket för just äppelpajer.

Nu påminde du mig dessutom om att jag måste skaffa mig ett riktigt bra äppelträd.