torsdag, juli 27, 2006

Ibland är det extra bra att jobba på den här tidningen

"Ruzomberok. Det låter som den elake dvärgen i en folksaga."

Jag har sagt det förr och säger det igen. Jesper Högström är ett geni. När jag imorse på 11-mötet öste beröm över honom antydde sportkillen att Jespers ihopp på sporten just bara är ett inhopp. Att han ska sluta snart. Kan inte alla andra som insett att han är Sveriges just nu allra bästa fotbollsskribent maila SportExpressen och kräva att han fortsätter. För han måste fortsätta! När man väl vant sig vid den sortens sporttexter i vanliga tidningar är det otänkbart att gå tillbaka till en diet av Majlard, Wennman och gänget.

Nu har jag badlockigt hår och märken efter bikinibanden runt halsen. Jag, Johannes och Natalia var nyss och badade. Det är 50 meter från redaktionen ner till närmaste badbrygga. Vi solade och badade. Torkade i solen och åt en smörgås. Solade en stund till och promenerade sen tillbaka.

11 kommentarer:

Eric Goesta Rosén sa...

Ska maila på stört.

Anonym sa...

Högström är trevlig, men dom som tycker att han skriver bra om fotboll vet varken någonting om fotboll eller skrivande.

Eric Goesta Rosén sa...

anonymous: Hur menar du då? Utveckla den tanken för jag misstänker att det var du som skrev exakt likadant när jag hyllade Högström på min egen blogg. Vad är det han inte kan?

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Ja berätta! För rent blygsamt anser jag nog att jag kan en del om både fotboll och skrivande och jag tycker att Jesper är fantastisk.

Anonym sa...

Äh. jag var väl lite väl raljant. Högström är en utomordentligt skicklig skribent. Men när han skriver om fotboll fungerar det inte riktigt.
Jag får som läsare inte veta särskilt mycket om matchen han har bevakat. Där finns ingen analys, bara en skribent som är uppenbart förtjust i sina egna formuleringar.
Språket är dessutom överlastat. Resultatet blir inte lika hopplöst som när Olle Svenning skriver om fotboll, men det är i den terrängen Högström rör sig. (Rekordet i denna genre torde dock innehas av Antom Glanzelius, som under vm 94 gjorde långa tv-inslag om huruvida stolparna har själ eller ej).
Högström kommer helt enkelt inte i närheten av Peter Wenmman, Sveriges by far bäste fotbollsskribent.

Anonym sa...

"skribent som är uppenbart förtjust i sina egna formuleringar.
Språket är dessutom överlastat"
stämmer in precis på Isobel, därför förstår hon inte, eller ser när andra begår samma misstag.

Anonym sa...

Ni badar och solar. Intresseklubben antecknar.
Att ni sen lyckas svänga ihop en tidning om tex carolas senaste dietchock är imponerande. Bra jobbat!

Anonym sa...

Anonym: Jag vet ju inte riktigt vad du vill ha ut av Högströms artiklar, är det matchreferat så tror jag du letar på fel ställe. Han bidrar mer med en betraktelse.

Anonym sa...

Peter Wennman, herregud. Pösigare gubbtjyv och sämre skribent får man leta efter. Han är lite som sportjournalistikens Robert Aschberg, fast med ännu mindre "end product" som man säger i fotbollssammahang. Avsiktligt provocerande och illa genomtänkt. Ingen särskild skärpa vare sig innehållsmässigt eller stilistiskt. Men gud va skönt med nån som vågar säga vad han tycker! Mannen är ett forumtroll på Svenskafans förklädd till journalist.

karlafg sa...

Shit!
Det är minst 150 meter från TTELA:s vänersborgsredaktion till närmaste bad.
Där ligger vi i lä. Vi får hyra in oss hos länsstyrelsen...
/Kalle

Anonym sa...

Bada med Natalia, vilken drömlunch...