fredag, augusti 11, 2006

Anna Sjödin har alltså också köpt en herrgård


Sigge har anmärkt på Anna Sjödins inkonsekvens gällande vilka färger hon tycker är fula. Själv fastnade jag speciellt för hennes påstående om det dyraste hon köpt: "Hus i Umeå". Jag råkar veta att Anna Sjödin nyligen köpte en lägenhet i Birkastan för knappt 3 miljoner. Genomsnittspriset för villor i Umeå var förra året ungefär hälften så mycket, 1,5 miljon.

Det finns två alternativa sanningar här. Har hon antingen köpt rena rama herrgården däruppe, eller vill hon inte stå för att hon äger en svindyr lägenhet i centrala Tjockhult?

Tillägg: Med anledning av den minst sagt urspårade diskussionen nedan vill jag påpeka att jag inte tycker att Sjödins svar i övrigt är särskilt konstiga. Visst, hon försöker lite nervöst passa in i mallen (läs Elins analys av det), men rent generellt så känner jag ju mig mer hemma med nån som gillar V8-motorer och vodka än de vanliga krystade arty-svaren.

84 kommentarer:

Anonym sa...

Vad jag skrattade när jag läste DN På Stan igår och såg hennes kommentar om orange kläder! Modepolis - som vill arrestera sig själv!
/me

Anonym sa...

Jag kan inte förklara varför, men den spalten sänkte hennes förtroendepotential hos henne lite mer än hennes brottningsmatch med en dörrvakt.

Lagergren sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Lagergren sa...

Fan också... I någon mening kan jag acceptera att min vackra Birkastad är ett journalistghetto, att Magnus Hedmans Land Rover (Supercharged) tar upp två svårtillgängliga parkeringsplatser och att Di Leva har klänning på sig på 7-11... men nu när det börjar bli politikerghetto också funderar man på om det inte är dags att flytta.

The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman sa...

Det fanns många intressanta aspekter i hennes svar, som verkade som om hon försöker visa att hon är både lantligt naturlig och världsmedborgare. Antingen var det Umeå eller London.

Utifrån hennes favoritprodukt på systemet (Absolut vodka) hade jag dock förväntat mig att hennes favvoprodukt på Apoteket skulle vara Treo Comp.

Lagergren sa...

Favvoljud: V8-motorer förresten? Är det inte otroligt politiskt inkorrekt. Fossila bränslen osv.

Lagergren sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Själv överaskades jag av Jobs bok som bästa poesi/dikt (eller nåt...), efter en spalt med favvodryck mjölk, Gorbys piroger och Jan Guillou som diverse favvisar. Men Jesus är visst inklämd på mitten, så då är det inte bara litterär god smak (jag är nog kanon-förespråkare jag!) utan snarare någon barnatro. Det kan man ju unna henne (mtp en ganska snar valförlust följd av rättegång). :-)

Förestsn: Mjölk som favritdryck? Detta är ju en hel pudel-kennelklubb för 17!

Anonym sa...

anonymous: Det är väl en metafor säkert... Om alla skattebetalare uthärdar straffen som Job och inte tvivlar så får moderpartiet behålla makten.

Bolivar sa...

Isobel: Jag tycker att du ska resa till Umeå och gräva rätt på lagfarten så fort det bara går. Jag kommer inte att kunna sova en blund förrän det här har blivit utrett ordentligt.

Anonym sa...

Antifärg: orange valde hon förmodligen som en markering mot borgerlighetens "orange allians", men sen lyckades tidningen hitta ne bild på henne själv i orange skjorta. :-)

Kan f ö hålla med TFMKA Ensamma Mamman: Anna försöker visa att hon är en av grabbarna från landet och samtidigt världsvan kosmopolit. Genomskinligt.

Katrine Kielos sa...

Ja ni har avslöjat oss. ALLA socialdemokrater har en herrgård, det är därför vi är med i partiet. Det bara vimlar av herrgårdar, herrgårdar överallt, det är vår grej liksom. På varenda kongress måste man kliva över alla jävla herrgårdar som ligger och drällar, det är skitjobbigt. Egentligen skulle man kunna säga att socialdemokratisk politik bara handlar om att alla skall ha en herrgård. Eller just det, det var ju det påståendet som Lars Leijonborg byggde hela sitt Almedalstal på. Som sagt, ni har avslöjat oss. Vi är bara ute efter herrgårdar och alla världens problem kan spåras tillbaka till Göran Perssons person. Så är det, sluta tjata om det och kom med er egen jävla politik istället.

Anonym sa...

Det ter sig ju ironiskt att ett av områdena i Rosengård, Malmö, sedan 70-talet bär namnet Herrgården. Clairvotyant, min käre Watson!

Robsten sa...

Men snälla lillan Kielos, om vi skippar herrgården och tar kvarten i Birkastan som Isobel bedyrar hon köpt för tre miljoner. Så undrar vän av ordning var hon fått de pengarna från? Jag har jobbat hela mitt liv och har nog inte råd med en hälften så dyr kvart. Klart hon kan ju ha ärvt ellr fått pengarna, hennes pappa kanske är/var storgodsägare, han är knappast intelektuell, det märks på lilla Anna. Hon är ordförande för ett ungdomsförbund,vad kan hon få i lön för det? Något stämmer inte här, skall hon förresten representera alla ungdomar som inte kan flytta hemmifrån? Ha, ha

Anonym sa...

Så arg man kan bli!

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Jag är personligen inte det minsta upprörd över att Anna Sjödin köper dyra hus, om det nu är det hon har gjort.

Däremot får förstås socialdemokraterna skylla sig själva att folk pratar om deras husaffärer efter Perssons uttalande om Bo Lundgrens villa i förra valrörelsen: "Hur kan du som köpt en villa för 6 miljoner veta hur vanligt folk har det?". Säger man det bara för att därefter själv köpa ett dubbelt så dyrt hus är det inte särskilt konstigt att folk reagerar.

Och om Anna Sjödin nu har två bostäder à 3 miljoner var torde hon ju också, enligt sin egen partiordförande alltså, ha svårt att veta hur vanligt folk har det.

Själv tror jag iofs lika gärna på den andra förklaringen, att huset i Umeå inte var dyrare än Stockholmslägenheten, men att hon inte ville uppge en vasastans-våning som det dyraste hon köpt för att det inte passar in i bilden hon vill ge av sig själv.

louisep sa...

Robsten: Antagligen som alla vi andra dödliga (av alla ideologiska färger), lånar pengar på banken?

Sedan är det konstiga inte att sossar äger herrgårdar, dyra lägenheter, har god eller god smak, osv, osv. Utan just här, det faktum (om det är som Isobel säger) att hon utelämnar den biten att berätta, eller om det finns alternativ då. Jag tycker sånt är skitkul. Humor!

Anonym sa...

Ja den där kommentaren i debatten från Göran persson mins jag. Fast kommentaren var lite snyggare inbakad i en mening om räntor och att även någon som köpt en 6 miljoners villa i Danderyd bla bla bla.

Det lär bita honom i röven i årets valrörelse garanterat!

D.D. sa...

Svaren har förstås blivit omkastade. "Hus i Umeå" var hennes svar på frågan om "En bra gå bort-present".

Anonym sa...

Det finns ingen Sjödin i trettioårsåldern med postadress Stockholm - jag kollade. Alltså är hon skriven någon annanstans, kanske Umeå.

Man får väl förutsätta att hon tänker göra en Schyman och casha in resebidrag.

Anonym sa...

hm, alltså fattar din poäng men priserna i umeå har faktiskt gått upp jävligt mycket. det flyttar in mer än tusen pers till umeå varje år och priserna på bostäder börjar krypa uppåt.. klart det kostar olika mkt beroende på läge o. dyl. men jag tror nog det kostar mer än 1.5 nu...

Anonym sa...

Isobel verkar inte ha en aning om hur mycket pengar ett hus slukar i underhåll och renovering. Så fort man tittar bort har pannan eller något annat gått sönder och så läker taket. Kostar skjortan. Kan faktiskt vara så enkelt Sjödin menar. Men är man sossehatare kanske man alltid ska tro det värsta ;)

Blogger sa...

jag tror bara att hon är falsk och körd....

Anonym sa...

Haha, det här är lite grann som när Alice Bah sade i en intervju att hon hade tillbringat millennieaftonen (31 december 1999) med att sitta hemma och skriva på sin c-uppsats i statsvetenskap.
Vilket inte riktigt gick ihop med att min svägerska bestämt påstod att de var på samma nyårsfest den kvällen.

Robsten sa...

Lousep, jag kan acceptera att Persson köte sin "herrgård" han har faktiskt varit statminister i ett antal år. Vad skall vi kräva? att statministern har svältlön? jag kräver att han gör ett bra jobb och kan förlika mig med en skälig lön. Men snälla nån, Anna Sjödin, hon är en valp i mina ögon, hon är ungdomordförande, en HELT annan sak, var har hon fått pengarna från? Tillhör man nomenklaturan redan från så unga år? Skall ungdomsordförande inlämmas i den politiska nomenklaturan redan från så unga år så står det illa till i vår demokrati.

Anonym sa...

"Jag råkar veta att Anna Sjödin nyligen köpte en lägenhet i Birkastan för knappt 3 miljoner."

Är du säker på att det stämmer?

Robsten sa...

Hon var en svårfångad fisk vår lilla Anna, håller en otroligt låg profil på SSUs hemsida, inga personuppgifter alls, ingen presentation, finns inte på hitta.se. Hmm....här talar hon om att"Socialdemokraterna tar problemet med ungdomars bostadssituation på allvar."http://www.ssu.se/index.php?p=2&a=1942". Här skriver hon om hemlöshet efter att ha varit ute en natt på Stockholms gator, "http://www.ssu.se/index.php?p=2&a=1826", kul tjej den där Anna.

Anonym sa...

Snälla lilla robsten, kan du sluta tala om kvinnor som snälla och små hela tiden, tack! Otroligt irriterande...
Sen behöver man faktiskt inte vara multimiljonär för att ha råd med ett hus för tre miljoner eftersom man kan låna pengar på banken. Anna Sjödin är antagligen varken speciellt fattig eller speciellt rik. Än sen? Vill man bli rik och få råd att köpa en herrgård så väljer man väl fan inte att bli sosse? eller?

Anonym sa...

Robsten: var Anna Sjödin än tog lånen så lär det ha krävts en saftig handpenning *och* säkerhet för lånen i båda fallen (det är väl ingen som tror att hon köpte vare sig villa eller lägenhet kontant, skrev ut en check på 2-3 miljoner?) Och tar man lån på några miljoner kan det onekligen hjälpa at man har uppbackning från rätt individer; hundtränaren Asta från Alingsås hade knappast välkomnats med förmånliga villkor på banken även om hon just ärvt familjegården och tänkte sälja den och flytta till Stockholm.

Sen ses nog peronen Anna redan nu som en säker investering, en som inte kommer att hamna i bakvattnet de närmaste 20 åren alldeles oavsett vad hon uträttar. Hon har synbarligen redan vid 30 nått den nivå varifrån man inte kan bli arbetslös eller utkörd om man gör ett halvdant jobb, bara falla uppåt. Man undrar vad Allan Fagerström hade sagt?

Anonym sa...

Vilket pubertalt sossehat på denna sida. Härligt!

Anonym sa...

Som anonymous påpekar så utgår hela den här diskussionen från att Isobels påstående om lägenhetsköpet i Birkastan är korrekt. Jag säger inte att Isobel har fel, och gud vet att jag inte har mycket till övers för Anna Sjödin, men att Isobel "råkar veta" (ingen källa nämnd, inte ens några omständigheter) räcker faktiskt inte.

Om jag inte minns fel "visste" Isobel någonting om en viss romans i regeringskansliet också...

Anonym sa...

Var bor Isobel? Vad betalade hon? Var fick hon pengarna ifrån?

louisep sa...

Robsten: Som sagt, hon lånar väl pengar som alla vi andra dödliga tämligen vanliga människor utan apanage och förspända lägen. Jag är säker på att även sossar ibland inte kan lägga stora handpeningar och lånar därför till ett sk topplån. Varför insinuera att det är något konstigt med hennes köp som sådant?

Sedan, är det härligt hur man talar om 30-åringar som småglin, som det därmed också på något vis är konstigt att de kan köpa lägenhet. Ja, ja, förlängda barndomen...

Hur som. Det lustiga är och förblir OM det är så att hon köpt lägenhet i Birkastan, det som får en att fundera på alternativa sanningar. Varav - och kanske inte så konstigt då (folk blir sura på endera vis, och man kan ju även tänka sig den lustiga krocken med sossedoktrinen om de hemska "bostadsrätterna" och "segreringen" med mera, men den är ju inte ny) - den senare förklaringen blir troligast.

Anonym sa...

Hej Robsten "Jag har jobbat hela mitt liv och har nog inte råd med en hälften så dyr kvart" Hahahahaha! Och du är avundsjuk dessutom. Vad fantastiskt kul att se! Vad fantastiskt att se den svenska avundsjukan så här klockrent. Verkligheten överträffar verkligen dikten. Dina föräldrar var akademiker men inte intellekutella va?

Anonym sa...

Det här är så jävla bra. Det är ju så här sossarna vinner valet. Och ni sitter och gnäller på skitsaker som vanligt folk bara ser som charmiga. Belästheten blir liksom ett slags skygglappar som gör att man inte ser sin omvärld på ett klart sätt.

Anonym sa...

Kan du inte skriva något om ditt motstånd mot Big Brother Bodströms teknikutnyttjande sett i relation till engelska polisens lyckade aktion mot terroristerna? Det räddade trots allt 4000 liv. Om du undviker det så är det ytterligare ett exempel på det någon så väl uttryckte "de belästas oförmåga att se omvärlden klart"

Robsten sa...

Anonymous har även svarat på min blogg så jag klistar in mitt svar även här,
"Ja, säkert, sovjetmedborgarna var säkert avundsjuka de också på den politiska nomenklaturan i Sovjet. Att påstå att Anna Sjödin skulle vara det minsta intelektuell är så skrattretande att det borde kidnappas av någon grov ståupparr"

Förövrigt tror jag sossarna förlorar valet, själv står jag någonstans i mitten (socialkonservativ) så jag är inte någon stor fan av liberalerna heller, Maud är ju sinnesjuk så jag är inte heller odelat glad åt borgarna, men denna, nästan sovjetliknande nomenklaturastruktur måste brytas annars hotas demokratin på allvar.

Anonym sa...

Väldigt vad det här ämnet engagerade! Är det säkert att hon har köpt lägenheten själv då, och inte delat den med sin sambo? Då blir ju läget lite annorlunda. För att bidra med spekulationer...

Anonym sa...

Hey, jag ogillar Anna Sjödin as much as anyone. Men shit vad smaklöst, sensationslystet och tendentiöst det här var. Pinsamt.

Efter det här vill man verkligen få en exakt redogörelse för Isobels privatekonomi.

Eller förresten, det vill jag inte alls. Varför då? 'cus its non of my fuclking business (bortsett från att jag är personligen finner det ointressant) + att det är vad hon gör och säger som är det viktiga.


P.S. Fanfanfan att det inte var Isobel som slutade istället för Kielos.

Anonym sa...

Louise P: Tja, Anna Sjödin har väl knappast uträttat nåt speciellt bestående så här långt, även om hon suttit med på hundratals sammanträden och klubbfester och läst diverse kurser vid universitetet. Hon känner emellertid rätt personer i partiet, och det är det som räknas. Jag kunde nog ha sagt samma sak om t ex Anna Kinberg, Thomas Idergard, Jonas Dahlgren eller Maria Rankka, samtliga moderater - de tillhör helt enkelt ett medeiaslimmat politikerfrälse som skirver debattartiklar, lägger upp mediala flödesplaner etc men inte uträttar speciellt mycket. Anna Sjödin är förmodligen mest känd för att hon är känd, men det är en sak hon delar med allt fler yngre politiker.
Notera att jag inte kallat henne för "snälla lilla Anna".

Robsten sa...

Nä, det gjorde du inte Robin, i övrigt så skrev du bra. Kanske dags för Isobel (heter det inte Isabell i Sverige? Eller ska ni kanske kalla mig för Robstone?) att tala om var hon fått sina uppgifter från? Jag skulle ju aldrig skriva en egen bloggartikel på så här svaga grunder, nu har vi ju i princip kommenterat Isobel.

Anonym sa...

Alltid lika kul att se den kungliga avundsjukan. Själv har jag hört ett rykte att hon har möbler där hon bor. Upprörande.

Anonym sa...

en annan liten undran är det alltid så att sossarna höjer bidragen inför valet? Det måste vara ett säkert sätt att garantera sig makten. Alla är snart bidragstagare i det här landet.

Anonym sa...

Kollade Ropstens blogg. Han uppger sig vara lärare men verkar inte vara särskilt intelligent eller så bara usel på att stava.
"Interests
History
training
and mutch moore"

Ali Esbati sa...

Lågvattenmärke.

För övrigt köper man väl normalt hus genom att uppta lån, inte genom att plocka fram en fet sedelbunt.

/2:a hand i Rinkeby

Alex sa...

Isobel: Nåväl, genomsnittspriser hit och dit. Huset hon har köpt kan lika gärna stå mitt i centrala Umeå och kosta mycket mer än Birkastanslägenheten!

Anonym sa...

Ali: Det fanns en tid när styrelseposter i SSU eller SHF (ller LUF) visserligen innebar att man var på G i sitt parti, men inte drog med sig någon fläskig lön, inte heller att man automtiskt var en del av nomenklaturan.
Det fanns också en tid när mindre insatslägenheter inte normalt behövde kosta en miljon eller mer (min mor flyttade till Malmö 1975 och var tillfälligt utan jobb med två barn, efter en skilsmässa; hon hade kunnat köpa en insatstvåa för typ 50-60000 i dagens penningvärde, dyrare var det inte då, men valde en hyreslägenhet. På den tiden var det, hör och häpna, inte ett jätteproblem att fixa bostad.
Att tro att sossarna inte är medansvariga för utvecklingen sen dess är att spela idiot. Det är krocken mellan retorik och realitet som för att människor reagerar. Det är naturligtvi inte första gången: redan Erlander vrkade ju naiv i tv i mitten av 60-talet när han sa "De får väl ställa sig i bostadskön" om ett unget och trångbott par. Skillnaden är att nu har vi politiska gräddfiler överallt..

Robsten sa...

Men snälla Esbati, har någon påstått att hon halat fram tre millar när hon köpte kvarten? Vi räknar som vanligt med att "ha råd" som att då ha råd med amorteringar, räntor samt insats eller topplån, när jag påstår att jag inte har råd så menar jag inte att jag saknar tre millar på fickan, utan inte ha råd med just dessa kostnader. Om det bara vore att "uppta lån" så var alla problem lösta skulle mycket få människor bo i hyreslägenhet överhuvudtaget i vårt land, naturligvis. Fan, bara en normal flytt går lös på 50 papp, är det bara hemmaboende ungdomar, eller studenter här?

Anonym sa...

http://hellyeah.webblogg.se/makt/

På samma Anna Sjödin tema.

Staffan B sa...

Stötande är också att hon bland alla "rockstjärnor" som finns på den här planeten vill träffa D.A.D, ett nästan bortglömt kasst pajasrockband ifrån Danmark.

Men förresten är det ju "arbetarklass"-cred, i kulturkretsar åtminstone, att ha dålig smak. Så även antagligen om den eventuella arbetarklassen i fråga bor i tremiljonerslägenheter och DESSUTOM har hus i Umeå. New labour, indeed.

Anonym sa...

hon hänger på crazy horse och vill träffa d-a-d. fan va trashig hon är

D.D. sa...

Andrahand i Rinkeby är inte så äkta och thugish som det låter. Det är trots allt fortfarande en lågskattekommun i en expansiv region.

Anonym sa...

Tror knappast att vi behöver känna tvekan inför Isobels uppgift att Sjödin köpt en snofsig våning i Birkastan. Till skillnad från romansen mellan ´Lars Danielsson och Helen the Cougar (där det fortfarande är förborgat om det var sant, jag vill nog inte helt köpa Helen Eduards dementi: att erkänna att det låg något i ryktet hade varit karriärmässigt självmord) så är det ganska lätt både att få reda på och att kontrollera om en ledande sosseraket har skaffat ny lya i Vasastan eller inte. Det räcker ju att några varit på fest hos henne. Om hon köpte den ihop med en sambo eller helt själv känns inte heller så intressant, väningar av den här arten kostar, som Robsten påpekade, både att fixa topplån, att slänga upp handpenningar och att bo i. Hon är ekonomiskt sett på en annan planet än 95% av dem hon talar för, och den resan till Mars hatr hon inte gjort genom eget arbete.

Priset är kanske en uppskattning men Iso verkar vara hyfsad på att bedöma sådant och ´köpet av lyan är inte den sortens uppgift man slänger fram utan att ha på fötterna: den är litet för enkel att kolla upp för kollegerna.

/Robin

Anonym sa...

Robsten: lustigt att du inte kan stava till "intellektuell". Vet du ens vad det betyder? Jag påstod dessutom aldrig att någon skulle vara intellektuell, bara konstaterade att dina föräldrar troligen var akademiker men inte intellektuella. Du är ju helt borta verkar det som. Var får du uppgiften att en vanlig flytt kostar 50 000? Gjorde det det för dig senast eftersom du inte har några kompisar som kunde hjälpa till utan anlitade en väldigt dyr flyttfirma?

Anonym sa...

jag har hört ryktas att hon inte har någon bil. Fruktansvärt.

Anonym sa...

Aronsson har rätt: "Jag är så jävla trött på folk och deras moraliserande."

Anonym sa...

Anonym 09.39; Om man inte flyttar inom samma lilla stad utan låt säg från Gävle till Stockholm, och dessutom har litet mer grejor än säng, en bokhylla med kursböcker och engelska pockets, en dator och litet sneakers, då ryker kostnaderna snabbt förbi 25000. Räkna in betalning till flyttfirman, köp av litet nya möbler (det är inte säkert att dina gamla hyllor och textilier funkar i den nya lyan, det är inte ens säkert att det finns ett helt funktionellt kök), kompaktlagring ett par månader för sådant som du vill behålla men inte kan sätta in direkt (mycket vanligt), flyttat telefonabonnemang, plus minst en månads uppehälle ifall du inte har ett jobb att kliva in på första dagen i Stockholm - och det är ju meningen att man ska våga vara dristig och flytta när man letar efter jobb, eller hur?) Lägg till minst tusen för extra bensin (träffa mäklare, titta på lägenheter, köra till Ikea och Sysav), tvåtusen i dagisavgifter för ungarna och tusen för en inflyttningsfest. Du låter inte som om du gjort andra flyttar än, just det, låtit kompisarna kånka dina bokhyllor tvåhundra meter från ett studentrum till nästa.

Men egentligen är det här en futtig uträkning. Anna Sjödin flyttar med säkerhet inte till en 30 år gammal liten tvåa där man kan vänta sig vissa omställningskostnder på själva boningen (inredning, grejor som inte funkar etc). Hon flyttar till ett snyggt, relativt nybyggt ställe och har säkerligen råd att lägga 70000 på ett nytt kök.

/Robin (ej identisk eller kompis med Robsten, men jag håller med honom om att det är många studenter och swingpjattar som postar här idag)

Anonym sa...

Robin, hur kommer det sig att du räknar in dagisavgifter i kostnaden för en flytt?

Anonym sa...

Därför att alla inte är studenter och singlar. Borde egentligen också ha lagt till en extra hyra (säg 6000 om vi snackar en trea för en familj) eftersom alla inte alltid kan flytta i månadsskiftet (vore det så skulle det knappast finnas några proffs-flyttkarlar eftersom jobb bara funnes den 29-31 i månaden). Jag tror inte Robsten är särskilt snett ute om man säger att 30-50000 är en normal kostnad, totalt, när en familj med två vuxna och två barn flyttar mellan två städer, låt säg 20 mil och det inte är perfekt tajmat så att båda slutar jobba i stad A den 28 januari, en dag ledigt plus helg och man går till sina nya jobb i stad B den 1 februari (det finns t o m de som måste pendla ett tag (med fortsatt jobb på halvtid i den gamla hemstaden). Men som dagt, den sortens uträkningar behövde nog inte Anna Sjödin göra.

/Robin

Anonym sa...

"jag råkar veta"... herregud!

Anonym sa...

ROBIN: det är inte korrekt att ta med dagisavgift när man pratar om kostnad för en flytt. Fattar du inte det? Du är HELT ute och cyklar vad gäller ekonomi verkar det som.

Anonym sa...

Ni som tycks känna till Sjödins privatekonomi bättre än hon själv kan ju ringa dn och kräva att få svara istället för henne nästa gång.

Jag undrar verkligen hur det står till i skallen på exempelvis dig Robin som efter ett mycket bra inlägg hemfakler åt att tyckas veta vilka bedömningar och resurser hon, jag eller någon annan har. Patetiskt. Håll dig till din egen ekonomi. Vissa som yttrat sig här saknar både stil och uppfostran. Respekt för andra människor tack, oavsett partifärg.
Men det är väl för mycket att begära.

Anonym sa...

Jag tror Robin och Robsten har flyttat och tyckte det blev dyrt. Pga deras okunskap om ekonomi och oförmåga att förhandla ner priser osv så blev kostnaden för dem 70000. Jag har själv flyttat sträckan luleå - sthlm för ca 6000. Den kostnaden bestod av hyra av lastbil + bensin. Tycker inte att man ska ta med dagiskostnad då den var likadan i båda städerna. Ej heller kostnad för möbler och gardiner som Robin pratade om eftersom det är frivilliga utgifter som ej härrör själva flytten.

Anonym sa...

Senaste anonymerna och rutmariknut (var kommer alla coola namn ifrån?): Oops, det var två år sen jag flyttade senast och det är inte min egen privata ekonomi jag diskuterar (jag har t ex inte egna barn). En vild chansning ger emellertid vid hganden att 75% av de som står här och tycker "att flytta är ju asbilligt bara man är fiffig av sig och bjuder sina polare på bärs efteråt" är studenter och singlar. Som student har man inte så väldigt mycket andra prioriteter än sig själv, fast det brukar många inte upptäcka förrän de lagt plugget bakom sig. Dey är likadan med 17-åriga MUF-kids som tror att de vet precis hur det är att studera och därför glatt föreslår att studiemdlet borde halveras och terminsavgifter på 15000 införas.

Som sagt, flyttkostnader är en bit på sidan av vad den här tråden handlade om men det spåret drevs väl närmast fram av antydningarna (från Louise och andra) att man kan låna hur mycket som helst som privatperson, bara man har god koll på ekonomin och är en trevlig firre. Det kan man inte, slutsnackat.
/Robin

Alex sa...

Robin,
eftersom du redan rullat ut den röda mattan för andra analyser än vad diskussionen handlar om så måste jag passa på! Jösses amalia, 2000 kronor för dagisutgifter vid flytt? Snälla säg mig varför du ens antog att det vore så dyrt!!?

Anonym sa...

Alla som vill få en susning om varför den här tråden tycks spåra ur kan ta en titt på Elin Alvemarks blogg (länk i Isobels högerpspalt; hon har också sett intrvjun och ger en ganska god analys av varför det osar bränt kring det här ämnet).

Alexandra: poängen med mitt exempel var att visa att en otajmad flyttning (alltså en där man inte kan lägga den precis i månadsskiftet, så att man sölipper dubblerade hyror etc och kanske inte heller flyttar raka vägen till ett jobb första dagen i nya stan) kräver en ekonomisk buffert, en buffert som långtifrån alla har, även om de har jobb. Att studentspolingarna längre upp i tråden (de flesta namnlösa så klart) inte vill se det utan väljer att hänga upp sig på en detalj om dagistaxor skiter jag i, det visar mest att de saknar andra argument. Men for your peace of mind, jag har bekanta som har lagt ut det mångdubbla beloppet på att ordna privat barnomsorg i några månader medan de väntat på en dagisplats.

Robsten sa...

Vilket tjafs om flyttkostnaden, en parantes som inte borde skapa debatt. Det är så här, jag har i unga år naturligvis flyttat för en billigare kostnad (min misstanke om att det mest är ungdomar här växer sig starkare hela tiden) men...när du blir lite älder undviker du hjälp från "kompisar", du blir nämligen skyldig dom att "hjälpa tilbaka", det är kul när man är yngre och knäcker några öl vid flytten och har roligt ihop, inte lika kul när man blivit lite äldre, då kommer en sådan begäran i princip alltid olägligt. När det gäller Sjödin skulle ett riktigt motargument vara att hon säkert har en kader unga SSUare som hjälper henne, det argumentet missade några anonymous här. Förövrigt är det jävligt irriterande med dessa Anonymous, man vet inte vem som säger vad till slut, skaffa gärna ett alias. När det gäller stavning så är jag naturligtvis den enda som felstavar i dessa kommentarer och det måste naturligvis bero på bristande funtion i cortex.

Eric Goesta Rosén sa...

Kan vi inte gå vidare nu? Det här börjar kännas som kommentarerna på Resumé.

Robsten sa...

Härmed har jag sagt mitt sista ord om Sjödin och avslutar kommentarerna i denna post (du har rätt Goesta).

Anonym sa...

Robsten: Hur i helsike kan du först klaga på att det är dyrt att flytta och sedan erkänna att du inte vill ta hjälp av kompisar eftersom du blir tvungen att hjälpa tillbaks??? Inte bara det att du är oekonomisk du är altså även egoistisk? Inte bara icke-intellektuell utan även akademiker.

Anonym sa...

Senaste postaren: Han kanske inte lirar i din elva. Känn på den du.

Anonym sa...

Kan inte alla enas i att det vore intressant att höra Isobels åsikter om sitt tidigare motstånd mot Big Brother Bodströms teknikutnyttjande sett i relation till engelska polisens lyckade aktion mot terroristerna? Det räddade trots allt 4000 liv.

Anonym sa...

amen. den här diskussionen handlar om verkligen ingenting. Och lite då och då börjar isobel fundera över sin "eventuella makt". jesus.
om debilitet funnes.

Anonym sa...

Ja senast anonymous sätter huvudet på svansen, hon har ju makt över ingenting, som det heter i sången "kung av sand".

Anonym sa...

Vad menar egentligen anonymous 11.45? Har hon makt eller inte? Menar du att makt är att kunna starta en diskussion om ingenting?

Anonym sa...

Det borgerliga förfallets dunkla charm, eller hur det var Buñuel kallade det, lyser mot en ur djupet av denna tråd.

/Le Cinéphile

Anonym sa...

Goesta: Hahhaa! Årets kommentar

Anonym sa...

Jag flyttade med fru, 4 barn och hund Boden - Malmö med lånad skåpbil, 2 vändor, totalkostnad 2000 kr 1986.
Åsså hör man talas om nåt smarto som flyttade Gävle - Sthlm för 70000. Skrattretande.

Anonym sa...

Billy:
Ni är en mupp, Sir. Är inte bara helt på sniskan av ämnet, den där repliken passerade också sitt bästföredatum redan år 2000.

Anonym sa...

Boden till Malmö: 1567km. Två rundor (vilket betyder ner, upp, ner och upp igen för att lämna den lånade skåpbilen)ger 6268 km.

Om vi antar att en fulllastad skåpbil drar ca 1,2 l/mil och bensinen kostar ca 11 kr = 8263 kr.

Men sen är det ju inte alla som kan låna en skåpbil, det är inte alla som har så lite saker att det ryms i en skåpbil två vändor, man har ingenting att packa i etc.

Anonym sa...

Bensinen kostade inte 11 kr 1986!!!

Anonym sa...

Henrik - Öööh, det fattar väl jag med. Vad som avses är vad motsvarande flytt skulle kostat idag.

Anonym sa...

Sen jag skrev in en fråga här om varifrån uppgiften kom om husköpet i Birkastan har det skrivits en massa konstiga inlägg och en debatt om flyttkostnader som jag inte orkade läsa. För att undvika sammanblandning med haters och weirdos vill jag bara säga att jag gillar Isobel och hennes blogg, annars hade jag inte läst den.

Med det sagt -
Robin skriver: "Tror knappast att vi behöver känna tvekan inför Isobels uppgift att Sjödin köpt en snofsig våning i Birkastan."
Jag svarar: Så länge ingen som helst källa nämns så hör det till något så osexigt som sunt förnuft att känna tvekan inför ryktesspridning på internet.

Anonym sa...

Johan:
Skulle du känna dig säkrare inför Sjödins egna uppgifter (om nån gick och ställde den ohyfsade frågan: bor du i en lyxig våning i Birkastan? Är det din bild att hon skulle ha lust att vara uttömmande om det visar sig att hennes boende inte stämmer särskilt bra med med den bild hon vill projicera av sig själv ("bondmora, kosmopolit och partybrud" för att låna Elins karaktäristik av den bild som stiger upp ur svaren). Framförallt ville hon såklart visa att hon är en helylletjej från landet men för den skull int' dum, en av oss, I'm still Jenny from the block.


Men om det är din tanke att boende är en så helprovat grej att det inte säger nånting om någons position i samhället, att bostad inte är ett uttryck för klass, OK, då ter sig säkert den här diskussionstråden som ett felspår från början.
Jag tycker också att stickspåret om vad det kostar att flytta hamnade i ett extremt sunkigt territorium och tog orimligt mycket plats. Ren nonsensdiskussion efter fem inlägg, men jag tänker inte be om ursäkt för att jag vädrade frågan, när många andra bara viftade undan "tjapp! man kan väl låna pengar, två miljoner om man vill, är man lite driftig så är man snart på grön kvist och VD själv". Kan tonen ha haft att göra med att 9 av 10 var anonyma smartingar? (För allas bästa: den diskussionen är över)


Apropå journalistik och sanning: om journalistik bara handlade om att stå utanför börshuset eller sitta i en massa pressbriefings och artigt ställa frågor till dem som kliver ut, och inte skriva ett ord mer än det som har sagts for he record eller kan bevisas vara sant, då skulle det bli en duktigt tråkig verksamhet. Alla journalister med självaktning vill då och då vara insiders, det hör till jobbet.